Reklaminės SMS žinutės Lietuvoje yra bene pigiausios visame regione, tačiau, kaip žada jų tiekėjai, taip bus neilgai – mobiliojo ryšio tiekėjai ėmėsi priemonių, kurios ne tik leis sumažinti klientų gaunamų nepageidaujamų žinučių kiekį, bet ir leis patiems operatoriams uždirbti.
SMS žinutės, kaip mėgsta pabrėžti jų siuntimo paslaugas teikiančios bendrovės, yra viena efektyviausių rinkodaros priemonių, mat jos beveik visada perskaitomos. Kartu tai ir viena labiausiai vartotojus erzinančių reklamų.
Iš dalies dėl šios priežasties – o tuo pačiu ir dėl verslo perspektyvų – Lietuvos mobiliojo ryšio bendrovės pernai pradėjo blokuoti savo klientams iš kitų tinklų per programas masiškai siunčiamas žinutes (angl. application to person, A2P).
Prieš porą metų veiksmų ėmėsi UAB „Bitė Lietuva“, pernai sandariai savo sistemas apsaugojo UAB „Tele2“.
Gruodį apie planuojamą blokavimą savo partneriams pranešė ir UAB „Omnitel“, tiesa, VŽ žiniomis, techniškai tai bus įgyvendinta tik pavasarį.
Kol mobiliojo ryšio tiekėjai nebuvo pasirūpinę apsauga, neretai Lietuvos vartotojus SMS žinutės pasiekdavo iš užsienio – Europos ar tolimesnių šalių operatoriai net ir susimokant tarptinklinio ryšio mokestį buvo pigesni nei Lietuvos.
Pavyzdžiui, pati „Omnitel“ už žinutes savo klientams, perkant jų daugiau nei 50.000, prašo 1,7 euro centų. Tačiau SMS žinučių siuntimo bendrovės neslepia – net nereikia sudarinėti sutarčių Indijoje, užtenka Europos operatorių, kad „Omnitel“ klientams šias žinutes būtų galima siųsti kelis kartus pigiau.
Savo ruožtu su „Bite“ ir „Tele2“ bendrovės jau priverstos pasirašyti sutartis ir mokėti tiek, kiek operatoriai prašo. Kaina, atsižvelgiant į kiekį, svyruoja apie 1 euro centą.
Kita galimo SMS reklamos brangimo priežastis – pakankamai žemas kainų lygis. Pasak UAB „Vertex“, vienos didžiausių paslaugos teikėjų, kai kurie operatoriai jau suteikia indikacijų, kad kainos didės. Tai nestebina, nes, pavyzdžiui, Latvijoje SMS siuntimas brangesnis daugiau nei dvigubai, Estijoje – kelis kartus.
Tiesa, VŽ visos trys mobiliojo ryšio bendrovės neigė, kad šiuo metu turi planų didinti paslaugos įkainius, kita vertus, visos jos pabrėžia, jog kaina priklauso nuo kliento įsipareigojimų.
Kitas dalykas – VŽ oficialiai pateikti (arba operatorių tinklapiuose skelbiami įkainiai) yra reikšmingai didesni nei sumos, kurias moka SMS reklamos teikėjai. Pastarieji savo ruožtu kalba apie tai, kad pasirašant naujas sutartis operatoriai prašo mokėti daugiau.
„Kainos auga dėl įvairių priežasčių. Kad operatoriai nori jas kilstelėti, yra visiškai normalu – jų pokalbių minučių ir klientų vieni kitiems siunčiamų žinučių kiekis mažėja, bendrovės gyvena vis labiau iš duomenų ir žiūri, kas dar gali būti apmokestinta. Visame pasaulyje taip yra – ir „Vodafone“ ir „T-mobile“ blokuoja iš kitur ateinančias žinutes ir nori, kad kiekvienas pasirašytų sutartį tiesiai su jais“, – VŽ sako Ernestas Petkevičius, „Vertex“ direktorius.
„Kiekvienas jų yra savotiškas savo tinklo monopolistas“, – prideda jis.
Anot p. Petkevičiaus, Lietuva ligšiol žemėlapyje buvo „balta dėmė“, kurioje reklaminių SMS savikaina jas siunčiančioms bendrovėms galėjo būti keliais ar net keliolika kartų mažesnė nei aplinkinėse šalyse.
Lukas Kondratas, SMS reklamos paslaugas teikiančios UAB „Lutex“ vadovas, teigia negirdėjęs apie numatomus įkainių didėjimus. Tačiau pripažįsta, kad kaštai išaugs, jei „Omnitel“ galiausiai užblokuos į tinklą įeinančias A2P žinutes.
Anot jo, kai į „Tele2“ ir „Bitės“ tinklus siųsti SMS tapo brangiau, klientų užsakymų kiekiai sumažėjo. Tačiau paslaugos neatsisakoma.
„Mano galva, tai buvo per pigi paslauga“, – VŽ sako p. Kondratas.
Nors operatoriai teigia įkainių pokyčių neplanuojantys, Justinas Žakevičius, „Omnitel“ verslo klientų komercijos vystymo skyriaus vadovas, pažymi, kad kai kuriems SMS siuntėjams atsilieps šiuo metu atsirandantys tarptinkliniai mokesčiai – anksčiau A2P žinutėms jie taikomi nebuvo.
Kita vertus, tai liečia tik smulkesnius paslaugų teikėjus, kurie duomenų bazėse, teikiančiose informaciją apie numerių migraciją, netikrina, koks numeris kokiam operatoriui priklauso. Tokiu būdu jie negali užtikrinti, kad per kurį nors operatorių siųs žinutes tik jo paties klientams.
SMS reklama besinaudojantys verslininkai pripažįsta, kad kaina gali keisti jų rinkodaros strategiją.
„Kadangi šiuo metu nėra iki galo aišku, kiek tiksliai pabrangs SMS siuntimas, negalime atsakyti, kiek stipriai keisime SMS rinkodaros strategiją. Jei prognozės pasiteisins, keisime ne tik siuntimo dažnį, bet ir siaurinsime tikslinę auditoriją“, – VŽ sako Violeta Tamašauskienė, UAB „VIPsupply“ valdomo interneto knygyno „Knygos.lt“ vadovė.
Pasak jos, jei paslaugos brangs, dalis lėšų bus nukreipiama kitiems reklamos kanalams.
„SMS siuntimas duoda labai aiškius rezultatus, tačiau jau dabar investicijų į šį rinkodaros kanalą atsipirkimas yra priartėjęs prie ribos, kurią peržengus reklama gali tapti nebepelninga“, – sako p. Tamašauskienė.
Berta Čaikauskaitė, prekybos tinklą „Iki“ valdančios UAB „Palink“ viešųjų ryšių vadovė, VŽ teigia, kad bendrovė neturi informacijos apie galimus kainos pokyčius.
„Planuojame ir naudojame šį klientų pasiekimo kanalą įprasta tvarka pagal turimus poreikius ir planus. Jei ateityje paslauga brangs, vertinsime, kokiu būdu pasiekti vartotojus labiausiai apsimoka ir naudosimės tais kanalais, kurie bus efektyviausi. Jei SMS siuntimas taps per brangia paslauga, ieškosime kitų“, – sako p. Čaikauskaitė.
AB SEB bankas, kuris SMS žinutes perka tiesiai iš operatorių, kol kas taip pat neturi indikacijų dėl kainos didėjimo, teigia Ieva Dauguvietytė-Daskevičienė, banko atstovė žiniasklaidai. Ji nenurodo, ar SEB keistų savo informacinių bei rinkodaros pranešimų strategiją, jei paslaugos brangtų.
„Siųsdamas informacines ar kitokio pobūdžio SMS žinutes klientams, bankas pirmiausia orientuojasi į klientų poreikius, savalaikį ir klientams patogų jų informavimą“, – sako p. Dauguvietytė-Daskevičienė.
Plačiau: http://vz.lt/vadyba/rinkodara/2016/01/19/operatoriai-lopo-skyles–sms-reklama-brangsta